Bagaimana Autisme Diubati?
Setiap
kanak-kanak atau orang dewasa dengan autisme adalah unik dan, oleh itu, setiap
pelan intervensi autisme perlu disesuaikan untuk memenuhi keperluan tertentu.
Intervensi
boleh melibatkan rawatan tingkah laku, ubat-ubatan atau keduanya. Ramai orang
yang mempunyai autisme mempunyai keadaan perubatan tambahan seperti gangguan
tidur, sawan dan gangguan gastrointestinal (GI). Menangani keadaan ini boleh
meningkatkan perhatian, pembelajaran dan tingkah laku yang berkaitan.
Campur
tangan tingkah laku intensif awal melibatkan seluruh keluarga kanak-kanak,
bekerja rapat dengan pasukan profesional. Dalam beberapa program intervensi
awal, terapi datang ke rumah untuk menyampaikan perkhidmatan. Ini termasuk
latihan ibu bapa dengan sesi terapi utama ibu bapa di bawah pengawasan terapis.
Program lain memberikan terapi di pusat khusus, kelas atau prasekolah.
Biasanya,
campur tangan dan sokongan yang berbeza menjadi sesuai apabila kanak-kanak
berkembang dan memperoleh kemahiran sosial dan pembelajaran. Sebagai
kanak-kanak dengan autisme memasuki sekolah, contohnya, mereka mungkin mendapat
manfaat daripada latihan kemahiran sosial yang disasarkan dan pendekatan khusus
untuk mengajar.
Remaja
dengan autisme boleh mendapat manfaat daripada perkhidmatan peralihan yang
mempromosikan pematangan yang berjaya ke dalam kemerdekaan dan peluang
pekerjaan dewasa.
Apakah Terapi Intervensi Terapi Yang Sedang
Tersedia?
Objektif
kajian saintifik telah mengesahkan manfaat daripada dua kaedah campur tangan
awal tingkah laku komprehensif. Mereka ialah Model Lovaas berdasarkan Analisis
Perilaku Terapan (ABA) dan Model Awal Mula Denver. Ibu bapa dan ahli terapi
juga melaporkan kejayaan dengan terapi tingkah laku yang biasa digunakan,
termasuk Floortime, Terapi Tindak Balas Terpenting dan Terapi Perilaku Verbal.
Untuk maklumat lanjut, lihat juga "Rawatan dan Terapi" bab Kit 100
Hari kami.
Pilihan Rawatan untuk Kanak-kanak dan
Kanak-kanak Prasekolah
Kajian
saintifik telah menunjukkan bahawa campur tangan tingkah laku intensif awal
meningkatkan pembelajaran, komunikasi dan kemahiran sosial dalam kanak-kanak
kecil dengan autisme. Walaupun hasil intervensi awal berbeza-beza, semua
kanak-kanak mendapat manfaat. Para penyelidik telah membangunkan beberapa model
intervensi awal yang berkesan. Mereka bervariasi secara terperinci, tetapi
semua program intervensi awal yang baik berkongsi ciri-ciri tertentu. Mereka
termasuk:
√
Kanak-kanak menerima aktiviti terapeutik berstruktur sekurang-kurangnya 25 jam
seminggu.
√ Pakar
terapi yang terlatih dan / atau guru menyampaikan campur tangan.
Paraprofessional yang terlatih boleh membantu campur tangan di bawah pengawasan
profesional berpengalaman dengan kepakaran dalam terapi autisme.
√ Terapi ini
dipandu oleh objektif pembelajaran yang khusus dan jelas, dan kemajuan
kanak-kanak dalam memenuhi objektif ini sentiasa dinilai dan direkodkan.
√
Campurtangan memberi tumpuan kepada bidang teras yang terjejas oleh autisme.
Ini termasuk kemahiran sosial, bahasa dan komunikasi, tiruan, kemahiran
bermain, kehidupan harian dan kemahiran motor.
√ Program
ini menyediakan peluang kepada anak untuk berinteraksi dengan rakan sebaya yang
sedang membangun.
√ Program
ini secara aktif melibatkan ibu bapa dalam campur tangan, dalam membuat
keputusan dan penyampaian rawatan.
√ Pakar
terapi menegaskan kehormatan mereka terhadap keperluan, nilai dan perspektif
unik anak dan keluarganya.
√ Program
ini melibatkan pasukan pelbagai disiplin yang termasuk, seperti yang
diperlukan, pakar perubatan, ahli patologi bahasa dan ahli terapi pekerjaan.
Adakah
Kanak-kanak atau Orang Dewasa Diagnosis dengan Autisme Pernah Menurunkan
"Spektrum"?
Bukti yang
semakin meningkat menunjukkan bahawa minoriti kecil orang dengan autisme maju
ke titik di mana mereka tidak lagi memenuhi kriteria untuk diagnosis gangguan
spektrum autisme (ASD). Pelbagai teori wujud mengapa ini berlaku. Mereka
termasuk kemungkinan misdiagnosis awal, kemungkinan bahawa sesetengah
kanak-kanak matang daripada beberapa jenis autisme dan kemungkinan bahawa
rawatan yang berjaya dapat, dalam beberapa keadaan, menghasilkan hasil yang
tidak lagi memenuhi kriteria untuk diagnosis autisme.
Anda juga
boleh mendengar tentang kanak-kanak yang didiagnosis dengan autisme yang
mencapai status "hasil terbaik". Ini bermakna mereka telah menjaringkan
julat normal dalam ujian untuk IQ, bahasa, fungsi penyesuaian, penempatan
sekolah dan keperibadian, tetapi masih mempunyai gejala ringan pada beberapa
keperibadian dan ujian diagnostik.
Sesetengah
kanak-kanak yang tidak lagi memenuhi kriteria untuk diagnosis gangguan spektrum
autisme kemudian didiagnosis dengan gangguan perhatian dan gangguan hiperaktif
(ADHD), gangguan kecemasan atau bentuk autisme yang agak tinggi seperti
Asperger Syndrome.
Pada masa
ini, kita tidak tahu apa peratusan orang yang autisme akan maju ke titik di
mana mereka "kehilangan diagnosisnya." Kita juga memerlukan
penyelidikan lanjut untuk menentukan faktor genetik, fisiologi atau
perkembangan apa yang boleh meramalkan siapa yang akan mencapai hasil tersebut.
Kami tahu
bahawa peningkatan yang signifikan dalam gejala autisme paling sering
dilaporkan sehubungan dengan campur tangan awal yang intensif - walaupun pada
masa ini, kami tidak dapat meramalkan yang mana kanak-kanak akan mempunyai
respons seperti terapi.
Kami juga
tahu bahawa banyak orang yang mempunyai autisme terus hidup dan memenuhi
kehidupan, dan semua berhak mendapat peluang untuk bekerja secara produktif,
membangun hubungan yang bermakna dan memuaskan dan menikmati kehidupan. Dengan
campur tangan dan sokongan yang lebih baik, mereka yang terjejas oleh autisme
mempunyai hasil yang lebih baik dalam semua bidang kehidupan.
Untuk
maklumat lanjut dan sumber, sila lihat Senarai Video dan Soalan Lazim dan
bahagian khas mengenai Gejala, Diagnosis, Ketahui Tanda, Hak Anak Anda, Sindrom
Asperger dan PDD-NOS. Kami juga menawarkan beberapa kit alat yang dibekalkan
sumber untuk muat turun percuma dari halaman Alat Perkhidmatan Keluarga kami
dan Alat Rangkaian Autisme Rawatan kami yang Anda Boleh Gunakan halaman). Kit
100 Hari kami adalah untuk keluarga yang mempunyai anak baru-baru ini
didiagnosis dengan autisme. Sumber-sumber ini dimungkinkan melalui sokongan
keluarga, sukarelawan dan penderma yang lain, serta melalui geran yang
dikendalikan oleh Institut Kesihatan Nasional.
No comments:
Post a Comment